Misschien kijkt u als lezer van dit blog op van de titel en vraagt u zich in verwondering af wat me bezielt om het te hebben over marketing. Ik begrijp die verwondering, ik moest er zelf ook even aan wennen. Maar het past bij de manier waarop Cicero leest Covey tot stand is gekomen en verschijnt.

Geen winkeldochter

Cicero leest Covey is een zogenoemde Printing on Demand-uitgave. Dit betekent dat het boek pas wordt gedrukt als het is besteld. Er is dus geen eerste oplage van noem eens wat: 300 exemplaren. Er is ook niet zoiets als een eerste druk. Als u het boek bestelt bij mijn uitgever (mijnmanagementboek.nl), bij een webwinkel (managementboek.nl of bol.com) of bij uw locale boekhandel, dan gaat er een drukopdracht uit en wordt er een exemplaar (of hoeveel u er wilt hebben) voor u gedrukt. Persoonlijker kan haast niet. Duurzamer ook niet, want er wordt geen blad papier teveel gebruikt en bovendien, de kans op een winkeldochter is nihil. En dat sluit weer aan bij mijn inschatting dat Cicero leest Covey een niche-boek is, een boek voor mensen die ervan houden om een boek over boeken te lezen. Want dat is het tenslotte.

Specialisten

Als Printing on Demand uitgave verschijnt Cicero leest Covey bij een uitgever die hierin is gespecialiseerd, www.mijnmanagementboek.nl. Niet te verwarren dus met de webwinkel managementboek.nl

Deze uitgever geeft auteurs een grote mate van vrijheid en zelfstandigheid. Je kunt als auteur gebruik maken van allerlei faciliteiten zoals redactiewerk, vormgeving en marketing. De uitgever verbindt je dan met specialisten op die gebieden met wie je zelf een overeenkomst sluit. Zo heb ik voor de vormgeving van het boek op aanraden van de uitgever contact gelegd met Bert Holtkamp. Ik ben buitengewoon blij met deze keuze want het boek ziet er uit zoals ik me dat idealiter had voorgesteld. Bert heeft uitstekend werk geleverd.  

Ook voor de andere disciplines (redactiewerk en marketing) zou ik specialisten kunnen inhuren maar daar heb ik van af gezien. De controle op de redactie van de tekst heb ik op een andere manier opgelost en wel door een groep mensen te benaderen die bereid waren als proeflezer op te treden. Ik heb al eerder in blogs laten weten dat dit zowel confronterend als heilzaam was.  De tekst die er nu ligt, is een forse aanpassing ten opzichte van de tekst die ik aan de proeflezers voorlegde.

Proeflezers

Wat de marketing betreft heb ik ervoor gekozen om dit domein, dat me eigenlijk vreemd is, zelf te verkennen. Ik kon daarbij wel gebruik maken van tips die de uitgever voor auteurs beschikbaar heeft. En voor het overige is het vooral een kwestie van googelen en je gezonde verstand gebruiken. Ik heb veel tijd en energie geïnvesteerd in bekendmaking via de social media Twitter, LinkedIn en Facebook, heb in Cicero leest Covey besproken auteurs gemaild – dat soort dingen. Zie mijn blog hierover. 

Boekpresentatie

Een mooi marketingmoment was ook de boekpresentatie op 22 november jl. in Het Wapen van Voorschoten. Voor deze boekpresentatie had ik alle proeflezers en recensenten uitgenodigd om hen te bedanken voor hun bijdrage aan de totstandkoming van het boek, en natuurlijk familie en wat bekenden. Het was wat mij betreft een hele mooie bijeenkomst. Daarvóór had ik al een interview met de Voorschotense Krant gehad waarbij een foto van de boekpresentatie kon prijken. Uiteraard weer geplaatst op de social media.    

Nieuwe website

In de aanloop naar de verschijning van het boek heb ik dochter Rozemarijn gevraagd om een nieuwe website voor me te ontwerpen. Ik vond de vormgeving van de lopende site verouderd en niet goed in te zetten voor de marketing van het boek. Het nieuwe ontwerp maakt dit wel mogelijk. Hier is opnieuw knap werk geleverd.

Verrassingen

Social media maken dingen mogelijk die je verrassen. Zo stelde Desirée Rosier, met wie ik een LinkedIn-relatie heb maar die ik verder niet ken, voor dat zij een boek zou kopen als ik haar een tweede, gratis boek zou geven. Zij zou dat dan beschikbaar stellen als prijs voor wie het beste antwoord zou geven op een uitdagende vraag. Op haar eerste twee vragen kwam weinig respons, op haar derde (geïnspireerd door een van mijn blogs) des te meer. Op de vraag wie je favoriete filosoof is, kwamen veel interessante antwoorden.

Ook via Twitter ontstonden nieuwe contacten.

Op verzoek van mijn uitgever maakte ik een zogenoemde synopsis, een document waarin je als auteur vertelt waar je boek over gaat, voor wie het is geschreven, waarin je een representatieve passage uit het boek opneemt en zo meer. Deze synopsis is door hem aangeboden aan managementboek.nl en staat daar nu op de site. Een redacteur van deze site vroeg me bovendien een review te schrijven. Ook die staat op de site van managementboek.nl.

Op 7 januari jl. werd ik geïnterviewd voor het Magazine van managementboek.nl en 9 januari was er een fotosessie. Ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien maar ben daar nu al ben ik heel blij mee. 

Praatjes, workshops, …

In Cicero leest Covey heb ik al laten weten dat ik graag de boer op ga met dit boek, of beter: met het onderwerp ’taal en/in management’. Mijn optreden, eind september bij de startconferentie van Bureau de Bedoeling smaakte naar meer. Ook mocht ik half november brainstormen over marketing met de bezoekers van Café de Bedoeling. Dat was beslist nuttig. De eerste afspraak is er: op 23 januari ben ik te gast bij de Kennisgroep Kwaliteit van de PO-raad. Andere afspraken zijn in de maak.

Reacties

Ik ben benieuwd naar de reacties van lezers.

Blij werd ik van de mail van prof. Rein de Wilde, filosoof en hoogleraar wetenschap en politiek aan de Universiteit van Maastricht. Ik liet hem weten dat ik veel plezier had gehad aan zijn boek De toekomstvoorspellers. Hij mailde me terug: 

‘Veel dank voor de attendering! Heb het boek prompt aangeschaft natuurlijk ….. Moedig om managementboeken op een meer reflexieve wijze te lezen! Want ja, zo’n leeswijze roept snel misverstanden op bij auteurs van zulke boeken en bij hun ‘gelovige’ lezers. Vanuit de retorica komt u uiteindelijk ook uit bij (een vorm van) culturele antropologie, zag ik. Bij het belang kortom van rituelen, ook in de board rooms, en de functie van managementboeken in het betekenis & houvast geven aan dat wat managers ‘doen’. Ik hoop dat uw originele blik resoneert bij het publiek dat u bereiken wilt.’

Nogmaals, ik ben benieuwd naar reacties op het boek. En misschien hebt u tips met het oog op de marketing van het boek. Graag! Via rechtstreekse mail, een bericht via LinkedIn, een recensie en/of waardering op managementboek.nl of bol.com. Alle feedback is welkom!

Share