Cicero leest Covey

Covey, icoon van het managementboek, Cicero van de kunst van het overtuigen. Hun namen staan voor alle auteurs van populaire managementboeken en retorica’s. Het roept de vraag op: hoe leest ‘Cicero’ ‘Covey’? En omgekeerd, heeft ‘Covey’ ‘Cicero’ gelezen?

In dit boek kijk ik door de bril van de klassieke retorica naar populaire managementboeken als ‘Wie heeft mijn kaas gepikt?’ en ‘Onze ijsberg smelt!’ Aan de hand van oude inzichten ontrafel ik de technieken en praktijken die moderne auteurs gebruiken om hun ideeën over management over het voetlicht te brengen.

Het lezen van een populair managementboek zal na lezing van ‘Cicero leest Covey’ nooit meer hetzelfde zijn.

Veel leesplezier!
Harm

Nieuwsgierig geworden?

 

Het boek is vanaf 01-11-2019 te koop bij mijnmanagementboek.nl en vanaf 06-11-2019 ook bij managementboek.nl en in de reguliere boekhandels.

Het boek kost € 19,50

Synopsis

In de retorica gaat het om de principes van een goede speech, om het toepassen van allerlei regels bij het voorbereiden en uitspreken van een betoog dat aanslaat bij het gehoor. Cicero weet hier uit ervaring veel over te vertellen. Retorica gaat niet over bevelen, niet over opdrachten geven, niet over slappe of vrijblijvende adviezen maar over precies dat doen waardoor je de ander overtuigt van jouw bewering, …. of op zijn minst bereid is de betekenis ervan te aanvaarden als aannemelijk.

Al lezende in een serie managementboeken werd mij duidelijk dat de schrijvers hiervan met hetzelfde bezig zijn als iemand die een speech houdt. De Covey’s van deze tijd treden in het voetspoor van de Cicero’s van weleer. En zo ontstond Cicero leest Covey.

Download hier de  volledige synopsis!

Nieuws

Kwamen Cicero en Covey naar de boekpresentatie van ‘Cicero leest Covey’?

Op 22 november 2019 vond in Het Wapen van Voorschoten de boekpresentatie plaats van Cicero leest Covey. Retorica in populaire managementboeken. In mijn speech verontschuldigde ik beide heren voor hun afwezigheid, maar stond ik niet met lege handen tijdens mijn boekpresentatie. Beste vrienden en bekenden, sponsoren, proeflezers en recensenten, uitgever, vormgever, schilderes, familieleden, familie van familieleden, oud-medecursisten van de HOVO-leergang ‘Buitenpromoveren’ aan de VU, lokale bekenden, allemaal hartelijk welkom op deze borrel ter...

Het boek is er! Wat nu?

Cicero leest Covey is uit. Het boek ziet er prachtig uit. Ben ik nu klaar? Allesbehalve dus! Next step: marketing. Toen ik vorige week dinsdag de proefdruk in handen kreeg, was ik blij verrast. Dit is ‘em dan. Een stevig boek, dikker en zwaarder dan ik had gedacht. Met een prachtige omslag en piekfijn binnenwerk. Het was een proefdruk, bedoeld voor een laatste check. Nou, ik kon niets meer vinden, vooruit met de geit! En dus is het boek sinds vorige week woensdag bestelbaar bij mijn uitgever, www.mijnmanagementboek.nl en sinds woensdag jl....

Schrijven blijft schrappen. De afronding (deel 5)

De reacties van de proeflezers van Cicero leest Covey zijn binnen en ook de recensies. Het geheel overziende spreekt het onderwerp zéker aan maar valt er op de uitwerking nog wel het een en ander te verbeteren. De kritiek daarop was, ondanks de vriendelijke verwoordingen, bepaald pittig! Maar z’n ronde met proeflezers levert ook veel op Wat je leert van een ronde met proeflezers Dingen die je wel weet of kent van anderen ondervind je in zo’n ronde met proeflezers nu zelf aan den lijve. Je weet als schrijver dat je tekst (roman, essay, studie,...

Eerst schrijven, dan schrappen, daarna verbeteren, vervolgens verhelderen, …. (deel 4)

In deze artikelen over de productie van mijn nieuwe boek ‘Cicero leest Covey’, ben ik inmiddels een aantal stadia verder. Op dit moment zit ik midden in de volgende fase: het verbeteren van de kopij op basis van de eerste feedback die ik van proeflezers ontving. Het levert zijn eigen dynamiek op. Gemengde gevoelens De eerste reacties van mijn proeflezers zijn binnen en die vervullen mij met gemengde gevoelens: ik word blij en trots van de reacties op het verhaal dat ik vertel en geneer me tegelijkertijd voor de grammaticale en tekstuele...

Is schrijven wel schrappen? (deel 3)

Ik heb zojuist de ‘schrap-fase’ in de productie van Cicero leest Covey afgerond.De teller staat op: 68.472 woorden, dat wil zeggen een resultaat van -/- 8000 woorden. Is schrijven wel schrappen zoals ik in de twee voorgaande afleveringen van deze mini-serie beweerde? Ik constateer dat het moeilijk was om te focussen op schrappen terwijl zich steeds weer nieuwe ideeën bleven aandienen. Gaat het alleen om schrappen of ook om mezelf in toom te houden en niet meer te schrijven? In deze aflevering wat nieuwe oprispingen. Visueel beeld Ik besprak...

Schrijven is schrappen (deel 2!)

Het is vijf dagen later en ik ben 6.500 woorden lichter. Dat lijkt misschien veel maar op een bestand van aanvankelijk 76.500 woorden is dat nog geen 10%. Ook begin ik last te krijgen van de wet van de verminderde meeropbrengst. De snelle winst heb ik nu wel achter de rug, het komt nu aan op echte keuzes maken. Kiss your darlings dus. Ik neem er nog een dag of tien voor, dan moet het klaar zijn en kan  de kopij naar de proeflezers. Ondertussen gebeuren er wel interessante dingen met je als auteur. Kunstgreep Toen ik eind juni een...

‘Schrijven is schrappen’ (deel 1?)

Gisteren heb ik een punt gezet. Ik wil een volgende fase in met mijn boek over retorica in populaire managementboeken dat ik voorlopig de titel Cicero leest Covey meegeef. Geen nieuwe artikelen of boeken meer. Met wat ik aan materiaal heb verzameld en geordend ga ik het doen. Anders kom ik niet toe aan de volgende fase van mijn boek in wording: het schaven en polijsten.  Wie o wie? Van wie was ook al weer de uitdrukking: ‘schrijven is schrappen’? Ik google. Iemand zegt dat het Godfried Bomans was, een ander noemt Jeroen Brouwers. Zelf...

Recensies

Thomas Borsboom | CEO en co-founder, mobiel.nl

Allemaal hebben we titels gelezen die onze manier van denken en doen in het
bouwen van een bedrijf of organisatie hebben beïnvloed. Cicero leest Covey zet deze literatuur op een inspirerende en geheel unieke manier in een ander daglicht. En maakt op vermakelijke wijze ruimte voor nieuwe ideeën.

Antoinette Gillet | directeur, Kindcentrum Balans

Een tocht langs de populaire managementboeken waarbij je je regelmatig achter je oren krabt en denkt: ‘waarom heb ik dit nooit eerder doorgehad?’
Door dit boek is het weer helder voor me: leidinggeven (aan verandering) is maatwerk en niet te vangen in een paar technieken of adviezen.
Een geweldig eerlijke en heldere vergelijking tussen het overtuigen in een managementboek en dat in een goede speech. En hoe sturend dat kan zijn.
Als je je ook al eens afvroeg bij het lezen van een managementboek ‘waar herken ik dit nou van?’ Harm Klifman geeft je het antwoord.

Robbin Haaijer| oprichter en directeur, Bureau de Bedoeling

Tja en dan mag je de voorpublicatie lezen van een boek dat je niet zomaar uit leest. Een boek dat ontmaskert met zachte hand, mythes verklaart en ook nog eens – in ieder geval voor mij – prettig onderricht. Dank voor je moeite om veel populaire managementboeken voorbij het eerste hoofdstuk te lezen, en ze vanuit een retorisch perspectief te duiden. Het was een mooie leesreis.

Gijs Boumans | Director, Acquisition & Finance ABN AMRO

Cicero leest Covey is een geweldig boek voor de lezer van managementboeken die de diepgang op het gebied van taal en filosofie niet schuwt. Als neerlandicus, filosoof, adviseur en verslinder van managementboeken weet de auteur dit genre op uiterst kundige wijze te ontleden en is hij in staat om de overeenkomstige thema’s en stijlen naadloos te beschrijven. Dat er grondig onderzoek aan dit boek voorafgegaan is, blijkt uit talrijke voorbeelden en quotes uit moderne managementboeken en filosofische naslagwerken. Waar je, volgens de auteur, het gemiddelde managementboek zoals “Wie heeft mijn kaas gepikt?” of “Onze ijsberg smelt“ op een korte vlucht binnen Europa leest, is dat bij Cicero leest Covey niet het geval maar ook duidelijk niet het doel. De verbinding met taal en filosofie vraagt met name in het begin van het boek meer van de lezer, maar weet daardoor wel een bepaalde diepgang te bereiken. Tijdens het lezen van Cicero leest Covey zijn er voor de ervaren lezer van managementboeken continu momenten van herkenning waardoor het boek blijft boeien. Naarmate het boek vordert verschuift de focus naar moderne managementboeken en weet Harm Klifman door een pakkend slot de lezer achter te laten met een glimlach en een definitief veranderd perspectief ten aanzien van dit genre boeken. Absoluut een aanrader voor iedereen die in het bezit is van meer dan één managementboek en ze ook echt gelezen heeft…

Hans Hoek | boardroom en governance consultant, C3 adviseurs en managers:

Harm Klifman heeft een interessante kijk op het gebruik van retorica in het populaire managementboek. Hij heeft de moeite genomen heel veel van deze lectuur te bestuderen, te leggen langs de meetlat van de retorica en er zijn oordeel over te geven. Ingewikkelde materie, die niet gemakkelijk leest maar zeer de moeite waard is. Het versterkt mij overigens in mijn afkeer van dit soort ‘Boeketreeks’ boeken voor managers. De vergelijking met ‘chick lit’ ‘dringt zich op. Harm laat zien wat deze ‘boss lit’ waard is. Het boek van Harm geeft mij inzicht in waarom ik niet van die boeken houd. Maar het kan ook door toekomstige adviseurs gebruikt worden als handleiding om een populair managementboek te schrijven. En door de lezers van ‘boss lit’ om kritisch te blijven en niet mee te gaan in one issue oplossingen.

Peter Reenalda | voorzitter CvB, Purmerendse ScholenGroep

Cicero leest Covey is een uitdagend geschreven boek over management literatuur. Harm Klifman neemt je mee langs een groot aantal titels en belicht deze vanuit heel verschillende invalshoeken: de klassieke retorica, literatuur, economie, psychologie, filosofie en geschiedenis. De auteur schetst een helder beeld van de reden waarom het management boek zo populair is en plaatst ook kritische kanttekeningen. Het gemak waarmee hij korte termijn hypes en modieuze quasi wetenschappelijke theorieën in een perspectief plaatst van nuchterheid, gezond verstand en de lange termijn is heel knap. Harm Klifman is in zijn boek geslaagd om een eigen taal toe te voegen aan de algemeen erkende en veel gebezigde taal in management boeken. Management literatuur heeft voor mij een nieuwe dimensie gekregen na lezing van dit boek.

Jos van Elderen | senior adviseur, B&T Organisatieadvies

Harm Klifman spreidt in dit boek een indrukwekkende hoeveelheid kennis van zowel managementboeken als taalfilosofie tentoon. En hij benut de combinatie van die kennis op unieke manier. Onderwijsbestuurders behoren tot een wat recentere generatie ‘managers’. Ook bij hen liggen vaak managementboeken op tafel (en op het nachtkastje). Dit boek van Harm Klifman zal een wat realistischer beeld bieden van het belang van al die management boeken. Na lezing van dit boek zul je je niet meer zo  makkelijk laten meeslepen door de slimme opzet van deze boeken en kritischer op zoek gaan naar wat nu werkelijk de boodschap van de schrijver is en of die boodschap wel zo origineel en relevant is. Of dat het gaat om de nieuwe kleren van weer een nieuwe keizer…

Theo Stubbé | directeur-eigenaar Blauw bv

Je zou Harm Klifman eigenlijk moeten zien en horen om de sjeu van dit boek te vatten. Hij combineert filosofie, taal en ervaring in organisatie ontwikkeling als geen ander. Hiervoor gebruikt Harm niet eens zijn gehele kaliber van de taal, als filosoof en neerlandicus, maar hij wil volgens mij met elke zin het uiterste uit zichzelf halen. Menig auteur van (populaire) management boeken zal misschien met enige schroom terugdenken aan zijn publicaties, maar Harm is niet uit op jij-bakken. Harm relativeert in zijn slotwoord dat hij ook persoonlijke observaties beschrijft en regelmatig subjectieve uitspraken en mogelijk tendentieuze woordkeuze gebruikt. Soms moet je gewoon grinniken over Harm’s bespiegelingen bij de bekende bestsellers onder de managementboeken.
Ik heb van dit boek weer geleerd over de oude wijsheden van de retorica. Ik gebruikte de ethos, pathos, logos vaker, maar Cicero leest Covey brengt verdieping in mijn manier van denken en communiceren. Ik houd niet van de vele management hypes, want voor mij geldt: ‘Keep it simple, want organisaties zijn al moeilijk genoeg’. Volgens mij is Harm ook uit dit hout gesneden.

 

Johan van Egmond | Client Advisor, NN Investment Partners

Soms ben ik in staat om van een beetje afstand naar mijn organisatie, naar mijn werk en naar mijn adviezen te kijken. Dan zie ik veel turbotaal, worden opinies als waarheden beschreven, proef ik regelmatig gecreëerde urgentie, schrijf ik mailtjes met uitroeptekens. We hebben met zijn allen veel managementboeken gelezen…

Harm Klifman heeft de instrumenten uit managementboeken uitvoerig geanalyseerd en ze op een heldere en onderhoudende manier beschreven vanuit het perspectief van Quintilianus, Aristoteles en Cicero. Hiermee ben ik enerzijds mijn gezond kritische benadering richting de populaire managementinstrumenten gaan begrijpen. Maar anderzijds ben ik ook blij verrast dat we op onderdelen heel praktisch gebruik maken van academisch gegronde retorica afkomstig van wijsgeleerden uit onze rijke geschiedenis.
Het boek heeft me daarom mooie inzichten gegeven en vooral ook blij gemaakt dat ik in mijn dagelijkse praktijk toch vaak iets wetenschappelijker bezig ben dan ik had verwacht !!!

Reacties

2 Reacties

  1. Annet Frieser

    Klinkt inspirerend

    Antwoord
    • Harm Klifman

      Ik hoop dat je het lezen ook zo gaat beleven, Annet!
      Dankjewel.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *