Cicero leest Covey

Covey, icoon van het managementboek, Cicero van de kunst van het overtuigen. Hun namen staan voor alle auteurs van populaire managementboeken en retorica’s. Het roept de vraag op: hoe leest ‘Cicero’ ‘Covey’? En omgekeerd, heeft ‘Covey’ ‘Cicero’ gelezen?

In dit boek kijk ik door de bril van de klassieke retorica naar populaire managementboeken als ‘Wie heeft mijn kaas gepikt?’ en ‘Onze ijsberg smelt!’ Aan de hand van oude inzichten ontrafel ik de technieken en praktijken die moderne auteurs gebruiken om hun ideeën over management over het voetlicht te brengen.

Het lezen van een populair managementboek zal na lezing van ‘Cicero leest Covey’ nooit meer hetzelfde zijn.

Veel leesplezier!
Harm

Nieuwsgierig geworden?

 

Het boek is vanaf 01-11-2019 te koop bij mijnmanagementboek.nl en vanaf 06-11-2019 ook bij managementboek.nl en in de reguliere boekhandels.

Het boek kost € 19,50

Synopsis

In de retorica gaat het om de principes van een goede speech, om het toepassen van allerlei regels bij het voorbereiden en uitspreken van een betoog dat aanslaat bij het gehoor. Cicero weet hier uit ervaring veel over te vertellen. Retorica gaat niet over bevelen, niet over opdrachten geven, niet over slappe of vrijblijvende adviezen maar over precies dat doen waardoor je de ander overtuigt van jouw bewering, …. of op zijn minst bereid is de betekenis ervan te aanvaarden als aannemelijk.

Al lezende in een serie managementboeken werd mij duidelijk dat de schrijvers hiervan met hetzelfde bezig zijn als iemand die een speech houdt. De Covey’s van deze tijd treden in het voetspoor van de Cicero’s van weleer. En zo ontstond Cicero leest Covey.

Download hier de  volledige synopsis!

Nieuws

Het boek is er! Wat nu?

Cicero leest Covey is uit. Het boek ziet er prachtig uit. Ben ik nu klaar? Allesbehalve dus! Next step: marketing. Toen ik vorige week dinsdag de proefdruk in handen kreeg, was ik blij verrast. Dit is ‘em dan. Een stevig boek, dikker en zwaarder dan ik had gedacht. Met een prachtige omslag en piekfijn binnenwerk. Het...

Schrijven blijft schrappen. De afronding (deel 5)

De reacties van de proeflezers van Cicero leest Covey zijn binnen en ook de recensies. Het geheel overziende spreekt het onderwerp zéker aan maar valt er op de uitwerking nog wel het een en ander te verbeteren. De kritiek daarop was, ondanks de vriendelijke verwoordingen, bepaald pittig! Maar z’n ronde met...

Eerst schrijven, dan schrappen, daarna verbeteren, vervolgens verhelderen, …. (deel 4)

In deze artikelen over de productie van mijn nieuwe boek ‘Cicero leest Covey’, ben ik inmiddels een aantal stadia verder. Op dit moment zit ik midden in de volgende fase: het verbeteren van de kopij op basis van de eerste feedback die ik van proeflezers ontving. Het levert zijn eigen dynamiek op. Gemengde gevoelens...

Is schrijven wel schrappen? (deel 3)

Ik heb zojuist de ‘schrap-fase’ in de productie van Cicero leest Covey afgerond.De teller staat op: 68.472 woorden, dat wil zeggen een resultaat van -/- 8000 woorden. Is schrijven wel schrappen zoals ik in de twee voorgaande afleveringen van deze mini-serie beweerde? Ik constateer dat het moeilijk was om te focussen...

Schrijven is schrappen (deel 2!)

Het is vijf dagen later en ik ben 6.500 woorden lichter. Dat lijkt misschien veel maar op een bestand van aanvankelijk 76.500 woorden is dat nog geen 10%. Ook begin ik last te krijgen van de wet van de verminderde meeropbrengst. De snelle winst heb ik nu wel achter de rug, het komt nu aan op echte keuzes maken. Kiss...

‘Schrijven is schrappen’ (deel 1?)

Gisteren heb ik een punt gezet. Ik wil een volgende fase in met mijn boek over retorica in populaire managementboeken dat ik voorlopig de titel Cicero leest Covey meegeef. Geen nieuwe artikelen of boeken meer. Met wat ik aan materiaal heb verzameld en geordend ga ik het doen. Anders kom ik niet toe aan de volgende...

Recensies

Thomas Borsboom | CEO en co-founder, mobiel.nl

Allemaal hebben we titels gelezen die onze manier van denken en doen in het
bouwen van een bedrijf of organisatie hebben beïnvloed. Cicero leest Covey zet deze literatuur op een inspirerende en geheel unieke manier in een ander daglicht. En maakt op vermakelijke wijze ruimte voor nieuwe ideeën.

Peter Reenalda | voorzitter CvB, Purmerendse ScholenGroep

Cicero leest Covey is een uitdagend geschreven boek over management literatuur. Harm Klifman neemt je mee langs een groot aantal titels en belicht deze vanuit heel verschillende invalshoeken: de klassieke retorica, literatuur, economie, psychologie, filosofie en geschiedenis. De auteur schetst een helder beeld van de reden waarom het management boek zo populair is en plaatst ook kritische kanttekeningen. Het gemak waarmee hij korte termijn hypes en modieuze quasi wetenschappelijke theorieën in een perspectief plaatst van nuchterheid, gezond verstand en de lange termijn is heel knap. Harm Klifman is in zijn boek geslaagd om een eigen taal toe te voegen aan de algemeen erkende en veel gebezigde taal in management boeken. Management literatuur heeft voor mij een nieuwe dimensie gekregen na lezing van dit boek.

Jos van Elderen | senior adviseur, B&T Organisatieadvies

Harm Klifman spreidt in dit boek een indrukwekkende hoeveelheid kennis van zowel managementboeken als taalfilosofie tentoon. En hij benut de combinatie van die kennis op unieke manier. Onderwijsbestuurders behoren tot een wat recentere generatie ‘managers’. Ook bij hen liggen vaak managementboeken op tafel (en op het nachtkastje). Dit boek van Harm Klifman zal een wat realistischer beeld bieden van het belang van al die management boeken. Na lezing van dit boek zul je je niet meer zo  makkelijk laten meeslepen door de slimme opzet van deze boeken en kritischer op zoek gaan naar wat nu werkelijk de boodschap van de schrijver is en of die boodschap wel zo origineel en relevant is. Of dat het gaat om de nieuwe kleren van weer een nieuwe keizer…

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *